Wednesday 17 June 2015

How I spoke to myself recently (18 Jun 2015)

Alone, yes it's one of my favorite hobby. Adapting too many people wasn't so easy for me, rambut sama hitam tapi hati lain-lain. Tulah pepatah yang sering digunakan bila berhadapan dengan surroundings nowadays sakitny Allahu saja yang tahu tapi ada masa aku diam ada masa aku qisas time tu jgak. Malas nak fikir dah apa orang rase bile sesedap tambah beberapa perencah nak menyakitkan hati orang, kenapa aku xbole buat benda yang sama kan? LETIHHH OKAYYY. Bila aku mula xsuka memang aku terus terang dan lepas tu jauhkan diri daripada menghadap mereka-mereka ni. Hati dah penat try jadi baik, apalah sangat cantik dunia dan penuhi setiap hati tamak yang tak pernah puas yang bukan pada diri sendri tapi dengki terhadap orang lain. Tak bole ke kau tengok orang tu gembira dengan diri dia walau macam mane pown keadaan dia? Kejadian begini berlaku dikalangan bangsa aku sendri, sampai aku pown malu nak merasa bangga menyebut perkataan negative yang common dikalangan melayu sendri as "typical malay". Sambil berzikir menahan sakit di dada, sekarang menjadi-jadi pulakkk sampai rasa nk makan pil tiap kali dengar ayat negative dorang. Kalau dah tak suka then jangan campur dan sibuk jaga hal orang lain, kubur dan amalan sendri kan? kalau nak bercakap jangan nak menyinggung hati orang, or kau jangan nk melenting plak bile orang bagi ruas kat kau balek. Tak gituuu? Nak bangga, cakap besar, mencaci, menfitnah, mengutuk, mengumpat, pandang rendah, menunjuk or whatsoever negative things yang korang nk buat silakan. Malaikat catit 24jam, dosa dengan Allah senang mohon maaf sebab DIA Maha Pengampun, kalau manusia? Selagi tercalit rase sedih walaupun dorang kata dah maafkan belum tentu hilang dosa tu. Unless Qisas! Bole 0-0 or lawan level sakit hati kan? Begitulah ketidakpuasan hati aku terhadap orang-orang tersebut. Kadang aku rasa sangat down dan tertanya kenapa Allah bagi aku menghadap puaka ni, mungkin dugaan akhir zaman untuk aku yang dalam cuba perbetulkan diri. Berat nanang!

P/S: Mohon jauhkan aku daripada durjana hidup, AMIN
(Nampak tak kesan daripada bad moment korang buat dan mulut dan hati yang diam bile berkata?)

No comments:

Post a Comment